Despre iertare

Ce este iertarea?

Este important să iertăm? … De ce?

De câte ori suntem obligați să iertăm? … e o obligație?

Se poate întâmpla ceva dacă nu iert? … dar ce se întâmplă dacă iert?

De ce îmi condiționează Dumnezeu iertarea, cu a celor care au greșit față de mine?

Iertarea este un atribut dumnezeiesc, numai cei din Dumnezeu dispun de această prerogativă. Iertarea presupune să îmi ucid dreptatea afirmată și să-mi dezleg condamnatul de pedeapsa meritată.

Am meditat mult la Sărbătoarea Paștelui și la justiția lui Dumnezeu, care Și-a autosatisfăcut dreptatea afirmată, cu dragostea sacrificării Fiului Său. Faptul că am studiat dreptul m-a ajutat să înțeleg principiile aplicării unei legi și faptul că, teoretic, cel care dă o lege este primul care procedează la respectarea ei, indiferent de toți cei care o încalcă.

Ce este iertarea?

Când am înțeles pentru prima dată costul iertării, m-am prăbușit într-o meditație adâncă și eram fascinat de bunătatea Celui care m-a iertat.

Din punctul meu de vedere, iertarea este capacitatea (capacitate, pentru că nicio ființă în afara omului nu dispune de această prerogativă) unei persoane de a alege (alegere, pentru că este un act de voință) trecerea cu vederea (trecerea cu vederea, dar nu neasumarea) peste o faptă ca urmare a unei norme încălcate și asumarea prețului pentru pedeapsă.

Orice iertare presupune încălcarea ”a ceva” (e.g. o normă, un angajament, un principiu etc) iar această încălcare dă dreptul persoanei cu acel ceva încălcat, să-și facă dreptate, dar, în loc să-și ceară dreptul la justiție, își asumă pierderea și restaurarea relației.

Iertarea presupune comiterea unei ”crime”; pentru că, în loc să te pedepsesc pentru fapta comisă, mor eu față de mine însumi și îmi asum întreaga pierdere, de dragul tău.

O poveste dragă mie și care m-a ajutat în anii de facultate spune așa:

În sala de judecată era odată un judecător bun și drept; el avea un prieten foarte bun care a încălcat legea și acum era în fața lui. Procurorul îl acuza și avea toate argumentele împotriva inculpatului, iar inculpatul nu se putea apăra, pentru că era vinovat.

În urma procesului, inculaptul a fost condamnat și obligat să plătească o amendă foarte mare.

Judecătorul s-a uitat plin de bunătate la prietenul lui condamnat, a coborât de la locul lui, și-a pus roba de judecător în cui, s-a dus lângă prietenul lui și i-a spus ”dă-te la o parte, plătesc eu în locul tău, dar să nu mai faci” A scos banii pentru amendă din buzunar, i-a pus pe masă și s-a întors la locul lui.

Iertarea presupune un preț al suferinței, întotdeauna!

Este important să iertăm? … de ce?

Importanța iertării derivă din faptul că suntem ființe care acumulează diferite stări și sentimente și care, după o perioadă producem emoții; emoții care ne obligă la exteriorizarea lor. Părerea de rău este un sentiment, iar lacrmile de durere sunt efectul părerii de rău, adică emoții.

Dacă ar fi să-mi imaginez o ființă umană, ea ar arăta ca o sticlă în care întră 2 litri de apă, tot ce este peste 2 litri, dă afară. Ființa umană poate ”suporta”, de la caz la caz, una sau mai multe situații cauzatoare de suferințe. Însă ”apa” din sticla noastră de 2 litri, după o vreme de stat, se împute, și pe lângă faptul că se împute apa, se înegrește și sticla.

Dumnezeu a inventat procesul iertării pentru a curăța ”sticla” și pentru a nu da voie ca apa din sticlă să se strice.

Omul este dependent de iertare, intrinsec de suferință, fără ea nu poate fi metamorfozat în imaginea Domnului Isus!

Va urma . . .

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s